Hoe kies ik best een domeinnaam?

Een oordeelkundig gekozen domeinnaam kan het aantal bezoekers op uw site aardig doen oplopen. Hou steeds rekening met de volgende aanbevelingen:

1. Kies een korte, krachtige domeinnaam. Indien de naam van uw bedrijf of organisatie al ingenomen is, dan kan u ook opteren voor de afkorting ervan of de initialen. Hoe korter een domeinnaam, hoe makkelijker deze te onthouden is, en hoe hoger de waarde van de domeinnaam. Het feit dat bij lancering van een domeinextensie de korte domeinnamen het eerst zijn ingenomen, geeft de indruk dat uw bedrijf al heel lang op het internet aanwezig is, en verhoogt merkelijk het aanzien en prestige van uw website en bedrijf.

2. Vermijd steeds de toevoeging van de vennootschapsvorm aan de domeinnaam. Een domeinnaam als "hanssen.be" is oneindig veel aantrekkelijker dan "hanssenbvba.be". Is de gewenste naam reeds ingenomen door een gelijknamig bedrijf, maak dan van de gelegenheid gebruik om het toevoegsel iets te laten vertellen over uw activiteit, zoals "garagehanssen.be".

3. U kunt eventueel ook een domeinnaam kiezen die gerelateerd is met uw branche, of daarvan is afgeleid: bijvoorbeeld "optieker.be", "zandstralen.com", of "wijonderhoudenuwauto.be". Desnoods kiest u voor het internationaler en op het internet makkelijk aanvaarde Engels om uw beroep of doelgroep te omschrijven.

4. Voor- of achtervoegsels kunnen een anderzijds reeds ingenomen domeinnaam plots wel beschikbaar maken. Experimenteer om te komen tot bijvoorbeeld "superpoetsvrouw.be", "uwoptieker.com", of "autoparadijs.be". Let er wel op dat u hiermee geen inbreuk pleegt op geregistreerde handels- of merknamen.

5. Velen maken de fout om koppeltekens in hun domeinnaam te plaatsen, die dan de spaties in de gewone bedrijfsnaam dienen voor te stellen. Als domeinnaam voor de firma "Mijn Bedrijf" kiest men dan voor "mijn-bedrijf.be". Dit leidt haast altijd tot verwarring: het onthouden van de domeinnaam en hem dicteren gaat stukken moeilijker dan wanneer men alles aan elkaar schrijft zoals in "mijnbedrijf.be". Eventueel kan u beiden registreren, en de minder aannemelijke versie laten doorverwijzen naar de andere.

6. Denk tenslotte heel goed na vooraleer u een domeinnaam als hoofddomeinnaam van uw website lanceert: u zit er jarenlang aan vast, zodra uw website enige bekendheid heeft en de domeinnaam op al uw briefpapier, reclame, voertuigen e.d.m. prijkt. Desnoods registreert u er meerdere, om dan vrij vroeg na lancering van uw website uw uiteindelijke keuze tot hoofddomeinnaam te promoten. De anderen laat u dan één of meerdere huurjaren naar de hoofddomeinnaam verwijzen, mocht u daar reeds ruchtbaarheid aan gegeven hebben.


Sluit venster      Suggesties

©2024. Mag niet worden overgenomen zonder toestemming van One2Web.