Zaterdag 18.05.2024    07:17

home

support
kb

account center
control panel
domain center

logo's

 Wachtwoord kwijt?

[an error occurred while processing this directive]
©2024. Mag niet worden overgenomen zonder toestemming van One2Web.

Bestellingen en hernieuwing

  1. Hoe werkt het bestellingssysteem voor een nieuwe account of domeinnaam precies?
  2. Kan ik tijdens de bestelling nog terugkeren naar de vorige stap?
  3. Krijg ik een overzicht van mijn bestelling vooraleer ze wordt bevestigd?
  4. Krijg ik een bevestiging per e-mail van mijn bestelling?
  5. Hoe moet het dan verder met de betaling van de bestelling?
  6. Word ik verder op de hoogte gehouden van de verwerking van de bestelling?
  7. Waarom moeten de bestellingen eerst worden betaald vooraleer ze worden uitgevoerd?
  8. Hoe gebeurt de jaarlijkse hernieuwing precies?
  9. Dus het laatste jaar dat ik bij One2Web een dienst huur, verlies ik één maand?
  10. Waar moet ik vooral op letten bij de jaarlijkse hernieuwing?
  11. Moet ik zelf op voorhand laten weten dat ik een dienst wens op te zeggen?
  12. Hoe kan ik later bijkomende diensten zoals domain pointers en SSL-certificaten bestellen?
  13. Wat voor bijkomende diensten voor webhosting zijn er zo allemaal?
  14. Moet ik bij de bestelling mijn volledige officiële naam opgeven?
  15. Waarom mag het e-mailadres van de contactpersoon niet betrokken zijn op de domeinnaam in kwestie?
  16. Kan er een uitzondering worden gemaakt op de verplichting om een e-mailadres op te geven dat niet betrokken is op de domeinnaam in kwestie?
  17. Kan ik meerdere e-mailadressen opgeven voor de contactpersoon?
  18. Ik kreeg slechts één uitnodiging of herinnering om mijn dienstverlening te hernieuwen. Is dat normaal?
  19. Ik kreeg geen enkele uitnodiging of herinnering om mijn dienstverlening te hernieuwen. Is dat normaal?
  20. Ik heb soms last met het ontvangen van de uitnodigingen om mijn dienstverlening te hernieuwen. Kan ik daar zelf iets aan verhelpen?
  21. Mijn domeinnaam staat in quarantaine, en er wordt een meerkost gevraagd bovenop het normale hernieuwingstarief. Kan u die kost niet laten vallen?

1. Hoe werkt het bestellingssysteem voor een nieuwe account of domeinnaam precies?

Nadat u op "Bestellen" hebt gedrukt, wordt u in verschillende stappen door het bestellingsproces geleid. Waar nodig is extra uitleg voorzien, en de rest wijst zichzelf uit.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

2. Kan ik tijdens de bestelling nog terugkeren naar de vorige stap?

Tijdens een bestelling via de publieke One2Web-site - die in verschillende, makkelijk te volgen stappen verloopt - kunt u op om het eender welk moment terugkeren naar de vorige stappen om de ingevulde gegevens na te kijken en desgewenst aan te vullen of te corrigeren.

Een bestelling via het Account Center of Domain Center daarentegen gebeurt in één enkele stap, waarbij alle nodige uitleg bij het formulier is voorzien.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

3. Krijg ik een overzicht van mijn bestelling vooraleer ze wordt bevestigd?

Nadat u alle stappen van het bestelsysteem hebt doorlopen, krijgt u een overzicht van de gegevens die u invulde. U kan dan de bestelling bevestigen of eerst teruggaan naar één van de vorige stappen om de gegevens te corrigeren.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

4. Krijg ik een bevestiging per e-mail van mijn bestelling?

Van zodra u uw bestelling bevestigt, krijgt u het overzicht nogmaals toegestuurd op het e-mail-adres dat u opgaf, evenals de eventuele instructies voor de verdere betaling.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

5. Hoe moet het dan verder met de betaling van de bestelling?

Na de bestelling krijgt u zowel op de website als per e-mail een bevestiging en gedetailleerde instructies voor de verdere betaling. Afhankelijk van de betalingswijze zal u al dan niet verdere stappen dienen te volgen om de betaling te voltooien.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

6. Word ik verder op de hoogte gehouden van de verwerking van de bestelling?

Tijdens de verwerking van de bestelling wordt u verder op de hoogte gehouden van de reeds voltooide stappen. U wordt per e-mail ingelicht over de succesvolle ontvangst van uw betaling, het registreren van een domeinnaam en/of de bevestiging van de installatie van uw webhosting-account, alsook de noodzakelijke toegangsgegevens en uitgebreide informatie om u meteen op weg te helpen met de lancering van uw website.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

7. Waarom moeten de bestellingen eerst worden betaald vooraleer ze worden uitgevoerd?

Het opzetten van webhosting-accounts of bijkomende diensten en het huren van domeinnamen brengt kosten en werkuren met zich mee die, gecombineerd met de virtuele anonimiteit van het Internet, makkelijk aanleiding zouden kunnen geven tot misbruik en financiële schade. Vooraleer de betaling wordt uitgevoerd, hebben wij in de praktijk geen enkele garantie dat de gemaakte kosten en de gepresteerde werkuren zullen worden vergoed. Momenteel is de betaling zelf trouwens de enige garantie van de authenticiteit van de bestelling en de identiteit van de klant met wie een contractuele overeenkomst werd gesloten.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

8. Hoe gebeurt de jaarlijkse hernieuwing precies?

In tegenstelling tot andere providers worden de jaarlijkse contracten bij One2Web niet stilzwijgend verlengd. Om de klant niet te verrassen met een factuur voor een dienst die hij vergeten was tijdig op te zeggen, dient voor alle diensten op voorhand betaald te worden.

Concreet gaat het als volgt: u plaatst een bestelling en u betaalt de verschuldigde som met de gegevens die u bij de bestelling meekrijgt. De dienst wordt dan geopend en u kunt de factuur on-line opvragen en afdrukken vanuit uw Account Center of Domain Center.

Twee maand voor de jaarlijkse hernieuwingsdatum van uw dienst ontvangt u een verzoek om de som voor het komende jaar te betalen. Indien u dit niet doet, krijgt u gedurende een maand wekelijkse herinneringen. Indien u een maand voor de hernieuwingsdatum nog steeds niet betaald hebt, dan komt de dienst in aanmerking voor desactivatie.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

9. Dus het laatste jaar dat ik bij One2Web een dienst huur, verlies ik één maand?

In theorie wel. In de praktijk zullen we er meestal wel voor zorgen dat uw dienst tot de dag voor de vervaldatum actief blijft en dan pas effectief wordt geannuleerd.

Indien u werkelijk zou overwegen om uw dienst op te zeggen, dan kan u ons best eerst even contacteren: misschien kunnen we u toch nog overtuigen om verder van onze diensten gebruik te maken.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

10. Waar moet ik vooral op letten bij de jaarlijkse hernieuwing?

Aangezien alle herinneringen via e-mail worden verstuurd, is het uitermate belangrijk dat u uw e-mail-adres in uw Account Center of Domain Center steeds up-to-date houdt. U bent daar trouwens contractueel toe verplicht. Doet u dat niet, dan kan u de herinneringen mislopen, wat ertoe kan leiden dat de dienst in kwestie niet hernieuwd wordt.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

11. Moet ik zelf op voorhand laten weten dat ik een dienst wens op te zeggen?

U dient nooit op voorhand te laten weten dat u een bepaalde dienst wenst op te zeggen. Indien u echt zou overwegen om niet meer van onze diensten gebruik te maken, dan volstaat het om bij de jaarlijkse hernieuwing gewoon niet te betalen, en de dienst wordt afgesloten.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

12. Hoe kan ik later bijkomende diensten zoals domain pointers en SSL-certificaten bestellen?

Bijkomende diensten waarvan iedere klant voor zichzelf dient uit te maken of ze al dan niet nuttig kunnen zijn, kunnen besteld worden vanuit het Account Center van uw webhosting-account. U krijgt toegang tot dit Account Center (evenals het Control Panel en alle andere diensten) van zodra uw bestelling is betaald en uw account is opgezet.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

13. Wat voor bijkomende diensten voor webhosting zijn er zo allemaal?

Momenteel biedt One2Web drie bijkomende diensten voor webhosting aan:

Domain Pointers: om extra domeinnamen naar uw website te laten verwijzen.

Domeinwijziging: hiermee vervangt u de hoofddomeinnaam van uw account door een andere domeinnaam.

CSR-sleutel: noodzakelijk voor het aanvragen van een SSL/TLS-certificaat om uw website te voorzien van bijvoorbeeld versleutelde e-commerce-transacties.

Zie de relevante rubrieken elders in deze Knowledge Base voor meer details. Voor elk van deze diensten wordt een éénmalige vergoeding aangerekend.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

14. Moet ik bij de bestelling mijn volledige officiële naam opgeven?

U moet bij de bestelling uw officiële (eerste) voornaam en familienaam opgeven, of die van diegene voor wie u de bestelling invoert. Dus geen voorletter, initialen, pseudoniem, afkorting, roepnaam, of alias als voornaam. Ook geen naam van de echtgenoot of artiestennaam als familienaam.

Wij kunnen namelijk geen rechtsgeldige contracten afsluiten met personen of contactpersonen van wie wij niet de volledige officiële naam weten. Bovendien kunt u in dergelijk geval bij een eventuele adreswijziging niet meer ondubbelzinnig geïdentificeerd worden, en zo de controle over uw webhosting-account of domeinnaam verliezen.

Zorg er dan ook steeds voor dat u de naam vanop uw identiteitsdocumenten gebruikt: de eerste voornaam, en de familienaam.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

15. Waarom mag het e-mailadres van de contactpersoon niet betrokken zijn op de domeinnaam in kwestie?

Indien u een bestelling of hernieuwing invoert, of de persoonlijke gegevens in uw Domain Center of Account Center aanpast, zal u merken dat het e-mailadres van de contactpersoon niet mag betrokken zijn op de domeinnaam zelf.

Alhoewel het op het eerste zicht handig lijkt om werkelijk al uw e-mailadressen te verbinden aan één domeinnaam, is dit een slecht idee wanneer het over het contactadres gaat dat verbonden is met de officiële registratie van de domeinnaam of de webhosting-account die ermee gekoppeld is.

Bij een technisch probleem betreffende de domeinnaam zelf of het e-mailsysteem op de webhosting-account, of een vergeten of onbetaalde hernieuwing, functioneren de e-mailadressen op die domeinnaam immers ook niet meer. Zo zouden wij u niet meer éénduidig kunnen contacteren, antwoorden op Support Tickets, uitnodigingen tot hernieuwing sturen of vergeten wachtwoorden bezorgen.

Zo vaak komt dit niet voor, maar wanneer het voorvalt is er een trage en omslachtige procedure vereist om een nieuw e-mailadres op een veilige manier te bekomen. De houder van dat adres kan namelijk de controle verwerven over zowel de domeinnaam als de webhosting-account (website, e-mail, databases, ...). Precies dergelijke vertraging is allicht wel het laatste wat de klant wenst in geval van downtime.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

16. Kan er een uitzondering worden gemaakt op de verplichting om een e-mailadres op te geven dat niet betrokken is op de domeinnaam in kwestie?

Zoals elders uitgelegd, weegt het schijnbare gemak van dergelijke oplossing niet op tegen de ernstige complicaties die dit kan meebrengen, alsook het beduidend tijdverlies bij het oplossen ervan.

Mochten we hier uitzonderingen op maken, dan is het slechts een kwestie van tijd vooraleer u zich dit ernstig zou beklagen, zoals in het verleden reeds is gebleken. Wij kunnen dan ook in ons beider belang geen uitzonderingen op deze regel toestaan.

Doorgaans geeft u best het e-mailadres op dat u toegewezen werd door uw toegangsprovider. U kan eventueel ook een e-mailaccount openen bij Gmail.com of één van de andere aanbieders van dergelijke gratis diensten.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

17. Kan ik meerdere e-mailadressen opgeven voor de contactpersoon?

Meerdere e-mailadressen per contactpersoon opgeven, is niet voorzien om redenen van veiligheid en contractuele éénduidigheid. Wij zouden bijvoorbeeld van de verschillende adressen - waarvan u misschien vergeten was dat u die nog had, of waarvan de houder iemand anders is - tegenstrijdige instructies kunnen krijgen, met conflicten over eigendomsrecht en aansprakelijkheid tot gevolg.

Indien u langere tijd geen toegang hebt tot uw e-mailadres, dan is het allicht raadzaam om tijdelijk een ander e-mailadres op te geven in uw Domain Center of Account Center, bijvoorbeeld dat van een collega.

Wij dienen u eraan te herinneren dat het contractueel en reglementair verplicht is om steeds een werkend e-mailadres in te vullen en up-to-date te houden, waarop u zonder hinder (o.a. spamfilters) bereikbaar bent voor automatische meldingen en handmatig verstuurde e-mail, en de inhoud daarvan regelmatig nakijkt. Op eventuele autoresponders of "vacation replies" kan om begrijpelijke redenen niet worden ingegaan.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

18. Ik kreeg slechts één uitnodiging of herinnering om mijn dienstverlening te hernieuwen. Is dat normaal?

Indien u slechts één herinnering of uitnodiging tot hernieuwing hebt ontvangen, dan zit een overijverige spamfilter er wellicht voor iets tussen. Soms is vergetelheid of een andere gebruiker van de computer of mailbox de oorzaak, doch de vele lagen spamfiltering zijn bijna altijd de oorzaak: meerdere systemen bij de mailprovider en/of de computer van de klant ontdoen zich van de korte, generieke meldingen van onzentwege, vaak zonder dat de klant zich daar volledig van bewust is.

Spamfilters zijn voor deze branche jammer genoeg een gesel, vooral omdat wij daar van onze kant weinig zicht op hebben of kunnen op ingrijpen. Wij kunnen u echter verzekeren dat wij telkens tijdig meerdere uitnodigingen tot hernieuwing uitsturen. Een e-mail is echter geen aangetekende zending, en andere manieren tot herinnering zijn economisch of praktisch meestal niet haalbaar.

Uiteindelijk blijft de eindgebruiker reglementair en contractueel verantwoordelijk voor het probleemloos kunnen ontvangen van e-mail vanwege onszelf en instanties zoals DNS-BE. Wij begrijpen dat dit voor de klant soms frustrerend kan zijn, doch u begrijpt allicht dat de verantwoordelijkheid omkeren aanleiding zou geven tot grootschalig misbruik. Geen enkele dienstenleverancier in deze branche ziet het dan ook haalbaar om deze omgekeerde redenering te hanteren.

Sinds 2008 zijn vele toegangsproviders en andere beheerders van mailsystemen gestart met het aanbrengen van bijkomende lagen spamfiltering (o.a. greylisting), zonder dat de klant daar expliciet van op de hoogte is en/of daar zelf de instellingen kan van beheren. Zowel voor de klant als onszelf betekent dit extra hoofdbrekens, en bij momenten welles-nietes verhalen tussen de verschillende verantwoordelijken voor de ketting van mailaflevering, zonder dat de klant daar wijzer uit wordt.

Wij ervaren bij momenten een golf van gevallen waar sommige klanten bepaalde mails van ons niet ontvangen, en andere wel. Soms worden alle mails eruitgefilterd waar een domeinnaam in het onderwerp voorkomt, soms volstaat een kleine wijziging zoals "Laatste kans" om er doorheen te raken. Soms kan de klant antwoorden op e-mails ontvangen, doch nieuwe mails niet. Soms zijn inlandse toegangsproviders blijkbaar de boosdoeners, soms is het Gmail of een overheidsserver. Het feit dat dergelijke systemen zichzelf aanpassen aan nieuwe soorten spam, of de regels worden beheerd door een externe leverancier, maakt er de zaken zeker niet transparanter op.

De vermelding "Laatste kans" is er enkel op gericht om uw aandacht te trekken, zodat u de dienstverlening nog tijdig kunt hernieuwen en downtime en/of reactivatiekosten kunt vermijden.

Wij trachten geregeld om ons systeem van herinneringsmails te verfijnen, doch er is uiteindelijk weinig dat wij kunnen doen teneinde een gegarandeerde aflevering te bekomen. Uitzonderlijk zien wij ons genoodzaakt om klanten telefonisch te herinneren, doch het is economisch en praktisch onhaalbaar om dat stelselmatig te doen.

Bij .be domeinnamen is het tevens zo dat een reactivatie uit quarantaine ons viermaal zoveel kost als een gewone hernieuwing, en wij bij de huidige prijszetting daarop een kleinere winstmarge hebben dan bij een gewone hernieuwing. Naast het bijkomende ongemak en tijdverlies voor de klant en onszelf hebben dus ook wij er alle baat bij om de klant de kans te geven om tijdig zijn dienstverlening te hernieuwen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

19. Ik kreeg geen enkele uitnodiging of herinnering om mijn dienstverlening te hernieuwen. Is dat normaal?

In sommige gevallen ligt dit aan een overijverige spamfilter, in andere gevallen is een vergetelheid of misverstand de oorzaak.

In vele gevallen ligt de oorzaak bij het vergeten om een gewijzigd e-mailadres tijdig aan te passen in de klantendatabase via de respectievelijke gebruikersinterface.

Uiteindelijk blijft het de reglementaire en contractuele verantwoordelijkheid van de klant om probleemloos bereikbaar te zijn op het opgegeven e-mailadres: dit is de enige werkwijze die praktisch hanteerbaar is. Wijzelf hebben er uiteraard ook alle baat bij dat onze klanten hun dienstverlening effectief hernieuwen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

20. Ik heb soms last met het ontvangen van de uitnodigingen om mijn dienstverlening te hernieuwen. Kan ik daar zelf iets aan verhelpen?

Zoals elders in deze rubriek uiteengezet, ligt de oorzaak en behandeling van deze problematiek niet voor de hand. Om dergelijk euvel en de gevolgen daarvan zoveel mogelijk te vermijden, kan u ook zelf enkele maatregelen nemen. Deze zijn voor het merendeel facultatief, doch kunnen u hoofdbrekens besparen indien de continue werking van uw domeinnaam (en bijgevolg de eraan gekoppelde website) voor u kritieker is dan voor de gemiddelde gebruiker.

1. Vergewis u geregeld van de blijvende mogelijkheid tot correct en ongehinderd ontvangen van e-mail. U bent dat tegenover ons en instanties zoals DNS-BE eigenlijk zelfs contractueel verplicht, op straffe van stopzetting van de dienstverlening. Installeer of activeer geen automatische of wissende spamfilters, maar kies voor een aanduiding in de onderwerpregel en maak de eindbeslissing zelf.

2. Hou rekening met verschillende mogelijkheden tot spamfiltering: op de eigen computer, als onderdeel van een virusscanner, bij uw toegangsprovider, webhost of werkgever. Hou rekening met de mogelijkheid dat sommige systemen voor u onzichtbaar zullen zijn, en de beheerders daarvan weinig geneigd tot transparante communicatie.

3. Zorg ervoor dat u de enige bent die daadwerkelijk toegang heeft tot uw mailbox. Laat collega's of huisgenoten uw mails niet behandelen of opruimen, ook al is dat goedbedoeld. Indien u een ander systeem wenst in te voeren op kantoor, spreek dan met alle deelnemers aan de mailbehandeling zorgvuldig af, en verkies de kans op dubbel nakijken boven de drang naar snelheid en efficiëntie.

4. Plaats een jaarlijks weerkerende herinnering in uw agenda, twee weken voor de vervaldatum van de dienstverlening. Zo bent u enerzijds zeker dat de uitnodigingen tot hernieuwing reeds uitgestuurd worden, en anderzijds hebt u nog afdoende tijd om ons te contacteren en de hernieuwing met goed gevolg af te handelen.

5. Indien u kiest voor bankoverschrijving, regel dan de betaling meteen na het plaatsen van de hernieuwingsbestelling. Indien u dit organisatorisch moet doorgeven aan iemand anders, volg dit dan nadrukkelijk op en vraag eventueel een scan of screenshot van het betalingsbewijs.

6. Zit u dicht tegen de vervaldatum aan, dan kan het doormailen van een betalingsbewijs (enkel als afbeelding; geen tekstuele kopie) het wachten op het bijschrijven op onze bankrekening inkorten. Hou er rekening mee dat bankoverschrijvingen, ook elektronisch, ook tot onze ergernis, tot drie volle werkdagen kunnen onderweg zijn.

7. Kijk uw e-mails dagelijks na, en laat de belangrijke berichten niet wegzakken tot wanneer deze onderaan de lijst e-mails uit het zicht verdwijnen, maar behandel ze meteen. Door onmiddellijk in te gaan op de alleereerste uitnodiging tot hernieuwing van een kritieke dienstverlening, doet u enkel voordeel en bezorgt u zichzelf en uw organisatie extra (bedrijfs)zekerheid.

8. Indien u tijdelijk in de onmogelijkheid verkeert om uw e-mails dagelijks op te volgen, geef dit dan in handen van een plichtsgetrouw iemand die toegang heeft tot uw mailbox of tijdelijk een kopie van de berichten ontvangt. Besef goed dat op een "Out of office" bericht of andere autoreply niet zal worden ingegaan, maar de verantwoordelijkheid voor behandeling bij u blijft liggen, of bij de persoon die u tijdelijk aanduidde voor mailbehandeling. Ook wanneer u op verplaatsing bent of op vakantie, is het actief opvolgen van communicatie met dienstenleveranciers en instanties primordiaal. Ook buiten de hernieuwingsperiode moet men u in noodgevallen elektronisch kunnen bereiken om de nare gevolgen van (pogingen tot) hacking, kredietkaartfraude, domeinkaping en dies meer te beperken.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

21. Mijn domeinnaam staat in quarantaine, en er wordt een meerkost gevraagd bovenop het normale hernieuwingstarief. Kan u die kost niet laten vallen?

Bij sommige domeinnaamextensies rekent de registry een meerkost aan voor het reactiveren (uit quarantaine halen) van een domeinnaam die vervallen is (doorgaans wegens gebrek aan hernieuwingsbestelling en/of betaling).

Reactivatie uit quarantaine (inclusief hernieuwing) van een .be domeinnaam kost ons bijvoorbeeld meer dan driemaal zoveel als een gewone hernieuwing, en bij de huidige prijszetting (het dubbel van een gewone hernieuwing) hebben wij daarop zelfs een kleinere winstmarge dan bij een gewone hernieuwing. Naast het bijkomende ongemak en tijdverlies voor de klant en onszelf, hebben dus ook wij er alle baat bij dat de klant zijn dienstverlening tijdig hernieuwt.

Indien de deactivatie/schrapping per abuis zou gebeurd zijn, dan dragen wij uiteraard de meerkost van de reactivatie uit quarantaine; de klant hoeft dan enkel de gewone hernieuwingsvergoeding te voldoen. Indien de quarantaine het gevolg is van een misverstand, technisch euvel, vergetelheid of nalatigheid langs de kant van de klant, dan kunnen wij de meerkost voor een reactivatie uit quarantaine uiteraard niet absorberen.

Bovendien zouden wij ons in voorkomend geval - naast het ongerechtvaardigde financieel verlies - blootstellen aan handelsrechtelijke sancties ingevolge het verbod op verkoop met verlies (Wetboek Economisch Recht, Boek VI, art. 116).


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

©2024. Mag niet worden overgenomen zonder toestemming van One2Web.

contact    copyright    privacy    aup    disclaimer