Zaterdag 18.05.2024    07:49

home

support
kb

account center
control panel
domain center

logo's

 Wachtwoord kwijt?

[an error occurred while processing this directive]
©2024. Mag niet worden overgenomen zonder toestemming van One2Web.

Domain Center

  1. Wat is het Domain Center?
  2. Wat zijn de mogelijkheden van het Domain Center?
  3. Is het Domain Center gelinkt met het Account Center of het Control Panel?
  4. Hoe kan ik technische ondersteuning voor domeinnamen verkrijgen?
  5. Hoe kan ik de gegevens van mijn domeinnaam aanpassen?
  6. Kan ik wijzigingen aan mijn domeinnaam ook telefonisch of per e-mail, brief of fax aanvragen?
  7. Wat is het verschil tussen de persoonlijke gegevens in het Domain Center en de officiële whois-output van de domeinnaam zelf?
  8. Klopt het dat ik een wijziging van persoonlijke gegevens van mijn domeinnaam tweemaal moet doorvoeren?
  9. Hoelang duurt het vooraleer de wijziging van een domeinnaam functioneel wordt?
  10. Kan ik een domeinnaam met onmiddellijke ingang laten schrappen?
  11. Kunnen Domain Centers nadien nog worden samengevoegd of gesplitst?
  12. Kan ik domeinnamen van verschillende licentiehouders beheren vanuit hetzelfde Domain Center?
  13. Ik ben mijn OpenSRS toegangsgegevens voor mijn .com-domeinnaam kwijtgeraakt. Wat nu?
  14. Kan ik technische ondersteuning voor mijn domeinnaam verkrijgen via gewone e-mail?
  15. Ik vulde reeds een naamserver in, maar mijn domeinnaam werkt nog steeds niet. Wat doe ik verkeerd?

1. Wat is het Domain Center?

Het Domain Center is een exclusieve en comfortabele beheersmodule voor de domeinnamen die u via One2Web huurt.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

2. Wat zijn de mogelijkheden van het Domain Center?

In het Domain Center kunt u terecht voor het opvragen van de officiële informatie van uw domeinnamen, het bekomen van technische ondersteuning over de domeinnamen die u bij One2Web huurt, het aanbrengen van technische wijzigingen (naamservers), het opvragen en afdrukken van facturen, alsook voor het wijzigen van persoonlijke of facturatiegegevens en het bestellen van bijkomende domeinnamen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

3. Is het Domain Center gelinkt met het Account Center of het Control Panel?

Als klant kunt u bij One2Web domeinnamen afzonderlijk huren, in combinatie met een webhosting-account, of een webhosting-account afzonderlijk (indien u reeds over een domeinnaam beschikt).

Het Domain Center staat daarom volledig los van het Account Center (zo u ook een webhosting-account bij One2Web huurt) en van het Control Panel. De bestellingen en facturen van domeinnamen, zelfs al zijn die gekoppeld met uw webhosting-account bij One2Web, worden volledig afzonderlijk beheerd en in rekening gebracht. Ook de persoonlijke gegevens die u eventueel in uw Account Center reeds hebt aangepast, dienen in het Domain Center nogmaals te worden doorgevoerd.

Uiteraard staan dan ook de toegangsgegevens van het Domain Center (login en wachtwoord) volledig los van het Account Center en het Control Panel.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

4. Hoe kan ik technische ondersteuning voor domeinnamen verkrijgen?

Technische ondersteuning voor domeinnamen kunt u verkrijgen door in te loggen in uw Domain Center op http://dc.one2web.be . Gelieve in de rubriek Domain Support uw vraag of probleem zo duidelijk mogelijk te formuleren; wij beantwoorden deze dan zo snel mogelijk.

Wenst u technische wijzigingen aan te brengen, kies dan voor Domeinlijst, en klik naast de domeinnaam in kwestie op Wijzig.

Bent u de toegangsgegevens kwijgeraakt, dan kan u deze opvragen via de eerste link "Wachtwoord vergeten" op de Support Site op http://support.one2web.be (standaardopties laten staan).

Om redenen van veiligheid, deontologie en efficiëntie, is het ons niet toegestaan om in te gaan op verzoeken die via telefoon of losse e-mail worden geformuleerd, en/of afkomstig zijn van anderen dan de contractuele klant.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

5. Hoe kan ik de gegevens van mijn domeinnaam aanpassen?

U kan de gegevens van uw domeinnaam aanpassen via uw Domain Center. U kiest voor de domeinlijst, en klikt dan naast de betreffende domeinnaam op "Wijzigen". Afhankelijk van de extensie van de domeinnaam, kunt de wijzingen zelf doorvoeren of dient u die via het voorziene formulier aan te vragen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

6. Kan ik wijzigingen aan mijn domeinnaam ook telefonisch of per e-mail, brief of fax aanvragen?

U kunt wijzigingen aan uw domeinnaam - zoals een adreswijziging of aanpassing van naamservers - niet telefonisch of per e-mail, brief of fax aanvragen. Alles dient te gebeuren via uw Domain Center.

Domeinnamen eindigend op .com, .net of .org kan u zelf in real-time aanpassen via de link voorzien in uw Domain Center. U zal daarvoor de OpenSRS-toegangsgevens nodig hebben die u bij de registratie van uw domeinnaam ontving.

Voor domeinnamen eindigend op .be, dient u de gewenste wijzigingen aan te vragen via uw Domain Center. One2Web zal dan als registratie-agent de update doorvoeren. Bovendien zorgt de wachtwoordbeveiliging en de SSL/TLS-encryptie van het Domain Center ervoor dat enkel de bevoedge persoon een wijziging kan doorvoeren of aanvragen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

7. Wat is het verschil tussen de persoonlijke gegevens in het Domain Center en de officiële whois-output van de domeinnaam zelf?

De persoonlijke gegevens in het Domain Center slaan op de interne database van One2Web, en worden gebruikt om u te contacteren of om toekomstige facturen mee op te maken. Deze gegevens worden nooit publiek gemaakt en kunnen bijvoorbeeld uw privé-telefoonnummer of GSM-nummer bevatten. Zij gelden voor uw volledige Domain Center, ongeacht het aantal domeinnamen dat erin wordt beheerd. U vindt deze gegevens terug het gedeelte "Persoonlijke Info", en kunnen in real-time worden gewijzigd zonder onze tussenkomst.

De officiële whois-informatie is publiekelijk opvraagbaar en houdt het officiële eigendomsrecht van de afzonderlijke domeinnamen in. De gegevens worden tevens gebruikt door de domeinnaam-autoriteit om bijvoorbeeld uw toestemming te vragen voor een overname. In geval van een .be-domeinnaam dient de registratie-agent (One2Web) wijzigingen aan deze gegevens op uw vraag aan te brengen. Om veiligheidsredenen dient dit te gebeuren via het beveiligde Domain Center (Inloggen > Domeinlijst > Wijzig). In het geval van een .com, .net of .org domeinnaam komt u via die link terecht in de OpenSRS Management Interface, die u betreedt met de OpenSRS-toegangsgegevens die u bij de registratie van uw domeinnaam werden bezorgd.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

8. Klopt het dat ik een wijziging van persoonlijke gegevens van mijn domeinnaam tweemaal moet doorvoeren?

Aangezien de interne klantendatabase van One2Web en de officiële database van domeinnamen van OpenSRS of DNS-BE niet volledig met elkaar gelinkt zijn, is het mogelijk dat beiden op bepaald ogenblik niet volledig synchroon zijn.

Enerzijds zijn er de persoonlijke gegevens van de interne klantendatabase. Die kunt u zelf aanpassen in het Domain Center door op de desbetreffende link te klikken. Bepaalde velden zoals de contractant zult u om begrijpelijke redenen niet kunnen wijzigen.

Anderzijds is er de officiële database van domeinnamen die door OpenSRS of DNS-BE wordt beheerd, en die via de klassieke whois-output publiekelijk kan worden opgevraagd. Een .com/.net/.org domeinnaam kunt u in real-time zelf aanpassen; een .be domeinnaam kunt u na aanvraag in het Domain Center door One2Web als registratie-agent laten aanpassen. Deze formulieren vindt u terug via de domeinlijst in het Domain Center (Inloggen > Domeinlijst > Wijzig).

Merkt u een verschil op tussen de interne klantendatabase en de officiële whois-output, dan kunt u via een Support Ticket makkelijk een synchronisatie aanvragen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

9. Hoelang duurt het vooraleer de wijziging van een domeinnaam functioneel wordt?

Zoals steeds na de wijziging van een domeinnaam, zijn de nieuwe gegevens niet onmiddellijk van kracht. Doorgaans stuurt de domeinnaam-autoriteit de nieuwe zonefile - dit is de database met alle technische gegevens van de domeinnamen met een bepaalde extensie - maar éénmaal per dag de wereld in. Die zonefile wordt dan verspreid over alle DNS-servers van alle providers ter wereld, een proces dat 24 tot 72 uur kan duren vooraleer het is uitgedeind.

Dit fenomeen heet propagatie en is inherent aan de architectuur van het Internet. One2Web heeft daar als registratie-agent geen enkele invloed op.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

10. Kan ik een domeinnaam met onmiddellijke ingang laten schrappen?

Enkel bij een .be domeinnaam kan u een onmiddellijke schrapping laten uitvoeren op dezelfde manier als u een wijziging aanvraagt via het Domain Center (zie elders in deze rubriek). Bij andere extensies dient u te wachten tot wanneer de huidige huurperiode verstreken is en de domeinnaam vervalt.

U dient er wel rekening mee te houden dat een domeinnaam na desactivatie nog niet meteen vrijkomt voor registratie door anderen. De domeinnaam blijft bij .be nog 40 dagen in quarantaine, en bij andere extensies komt daar nog een periode van minimum 60 dagen bij vooraleer de domeinnaam-autoriteit de domeinnaam definitief vrijgeeft.

Indien het uw bedoeling is dat iemand anders de domeinnaam kan bezitten, dan overweegt u beter een domain trade, waarbij u de domeinnaam (evt gratis) officieel verkoopt aan een nieuwe licentiehouder. Deze procedure vereist het opnieuw bestellen van de domeinnaam en is grotendeels gelijkaardig aan een transfer.

Indien er geen dringende noodzaak is voor het schrappen van de domeinnaam, dan gaat u gewoon niet in op de herinneringen tot betaling van de jaarlijkse hernieuwing van de domeinnaam en de naam wordt uiteindelijk geschrapt.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

11. Kunnen Domain Centers nadien nog worden samengevoegd of gesplitst?

Aangezien onze administratie en facturatie gebaseerd is op (domain-)accountnummers, is het nadien niet mogelijk om die nog samen te voegen of te splitsen zonder facturen te moeten herroepen en opnieuw op te maken, wat fiscaal gezien niet mag.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

12. Kan ik domeinnamen van verschillende licentiehouders beheren vanuit hetzelfde Domain Center?

Ieder Domain Center behoort toe aan één specifieke rechtspersoon (privé-persoon, bedrijf of vzw), met wie wij een contract hebben. Het is dus niet mogelijk dat u vanuit een bestaand Domain Center een bestelling plaatst voor de overname van een domeinnaam van een andere licentiehouder.

Alle domeinnamen in dat Domain Center dienen dus toe te behoren aan één en dezelfde rechtspersoon. In het andere geval dienen de verschillende nieuwe registraties of overnames telkens afzonderlijk te worden besteld via onze homepage, waarna telkens een afzonderlijk Domain Center wordt aangemaakt.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

13. Ik ben mijn OpenSRS toegangsgegevens voor mijn .com-domeinnaam kwijtgeraakt. Wat nu?

Indien u bij One2Web een .com, .net of .org domeinnaam huurt, en u bent de OpenSRS-toegangsgegevens kwijtgeraakt, dan kunnen wij u die opnieuw laten toesturen. U vraagt dit aan via Domain Support in het Domain Center.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

14. Kan ik technische ondersteuning voor mijn domeinnaam verkrijgen via gewone e-mail?

Alhoewel de melding en communicatie betreffende technische ondersteuning via e-mail verloopt, kunt u geen technische ondersteuning voor uw domeinnaam verkrijgen via gewone e-mail. Om redenen van veiligheid, deontologie en efficiëntie is het ons niet toegestaan op deze manier te werk te gaan.

U moet steeds een formulier voor Domain Support invullen in uw Domain Center. Zo kan niemand anders informatie bekomen of wijzigingen aanvragen over uw dienstverlening, weten we meteen over wie en welke domeinnaam het gaat, en worden de antwoorden in een database bijgehouden om toekomstige problemen van andere klanten te verhelpen of om de Knowledge Base verder aan te vullen.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

15. Ik vulde reeds een naamserver in, maar mijn domeinnaam werkt nog steeds niet. Wat doe ik verkeerd?

Domeinnamen hebben - ongeacht de extensie - steeds minstens twee naamservers nodig - die dan ook nog identieke informatie bevatten over uw domeinnaam - om correct te kunnen functioneren. Dit is een vereiste van de domeinnaam-autoriteiten. Indien u maar één naamserver invulde, dan is het best mogelijk dat uw domeinnaam niet gepropageerd wordt en niet aanspreekbaar is. Doorgaans zullen we u dit dan ook niet toestaan.


Top      Index      Printervriendelijk      Suggesties

©2024. Mag niet worden overgenomen zonder toestemming van One2Web.

contact    copyright    privacy    aup    disclaimer